Hvordan oppfatter du ordet «skjermtid»? For mange har ordet fått en negativ klang og forbindes med dårlige vaner eller konflikter om begrensninger, som sjelden holdes. Barna maser om å få sitte lenger og lenger foran en skjerm, mens som forelder vil du helst redusere bruken. Det er viktig å se at det er forskjell på skjermtid og skjermtid der forskning viser at pedagogiske interaktive apper og tidlig øvelse i for eksempel matematikk, har positiv virkning på barns læring.
Retningslinjer for skjermtid
For å hjelpe både foreldre og fagfolk har WHO (Verdens helseorganisasjon) og den svenske barnelegeforeningen utarbeidet retningslinjer som anbefaler en fast bruk av skjermtid. Retningslinjene er basert på at flere forskningsresultater viser at mer tid brukes på stillesittende digitale medier, og at dette kan kobles til en rekke helserisikoer som overvekt, nærsynthet og dårlige søvnkvalitet. Med retningslinjene følger det også råd som å ikke la skjermtiden påvirke eller forhindre andre viktige aktiviteter som fysisk aktivitet, søvn og sosial tid med familien.
Forskjell på skjermtid og skjermtid
Forskningen og retningslinjene fremhever betydningen av å ikke la skjermtiden komme i veien for disse viktige aktivitetene. Samtidit belyser man, akkurat som vi gjør på Albert, at pedagogisk skjermtid kan være en fordel for barnets kognitive utvikling*. Med Albert får barnet både en lærerik og morsom stund samtidig, og en god start i fagene matematikk, norsk og engelsk. Albert er altså et godt alternativ når barnet ditt har lyst til å sitte foran skjermen.
Her kommer fem tips om hvordan du og familien din kan tenke om skjermtid og gjøre den mer utviklende:
Lag en rutine som fungerer for familien din.
Det er bedre å bruke Albert i noen kortere perioder i uken enn i én lang økt. Dette er fordi aktivitetene trener barnets evner i matematikk, engelsk og norsk. Kanskje det passer best å bruke Albert rett etter frokost, mens middagen tilberedes eller når barnet kommer hjem etter en kveldsaktivitet? Rett før sengetid er det bedre å lese en bok sammen eller noe annet avkoblende.
Se skjermtid som en mulighet til tid sammen.
Gjør denne stunden med lærerik skjermtid enda mer givende ved å sette deg ned sammen med barnet og spille. Samhørigheten fremmer læringen og engasjementet hos barnet, da du som forelder kan være et forbilde og vise at matematikk og språk er viktig. Dessuten kan du være der som en støtte og oppmuntre når det går bra!
Ha et balansert perspektiv på det digitale og det analoge.
Det ene trenger ikke å utelukke det andre, så bruk gjerne appen i kombinasjon med analoge hjelpemidler. Gjør oppgaver i matteboken eller bruk regning i hverdagssituasjoner, og kompletter med Alberts apper. Det er en enkel måte å få inn repetisjon på, og læringen blir både morsom og effektiv!
Lærerik skjermtid etter fysisk aktivitet.
En stund med Albert etter en fysisk aktivitet kan faktisk gjøre godt! Delvis fordi konsentrasjonen er forhøyet i 30 minutter etter fysisk aktivitet, men også fordi barnet kan roe seg ned.
Pedagogisk og morsomt utenfor skolen.
I appen kan barnet ditt, kledd som en astronaut, gjøre øvelser i en eventyrverden og bli kjent med flere morsomme karakterer! Læringen blir lettere gjennom historier og farger, former og lyd. I Albert har familien din tilgang til øvelser som er utviklet av pedagoger, til å bruke både hjemme og på reisefot.
Vil du lese mer? Se de aktuelle retningslinjene hos både WHO (Verdens helseorganisasjon) og den svenske barnelegeforeningen (Barnläkarföreningen).
* Adams, C., Kubin, L., & Humphrey, J. (2023). Screen technology exposure and infant cognitive development: A scoping review. Journal of pediatric nursing, 69, e97–e104. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.12.013