Magnar Alain Hauge er utdannet siviløkonom og er opptatt av teknologiske trender i samfunnet. Samboer Camilla er lærer, og de synes begge at matematikk og læring er spennende. Til høsten begynner tvillingene Linus og Leo Ree Hauge (5) på skolen, og de voksne har lett etter den «riktige» matteappen som kunne gjøre guttene glade i tall. Den fant de i Albert.
– «Albert» er jo gamification på sitt beste. Man tar mattefaget og lager det til et spill. Da blir det jo mye morsommere, sier han.
Magnar ser for seg at det meste kan omgjøres til lek og moro.
– Jeg gleder meg til skattemeldingen blir et spill! ler han.
Magnar skryter av måten Albert er bygget opp på – en miks av pedagogikk, teknologi og nyttig læring.
– Vår visjon er at Albert skal være verdens beste, digitale mattelærer, forteller Salman Eskandari, en av gründerne bak den svenske mattesuksessen. Albert er utviklet av erfarne pedagoger, lærere og forskere, med mål om å lære barn matte på en smart og morsom måte.
– På grunn av pandemien, ser vi at behovet for mattehjelp er stort. Vi tilbyr derfor «Albert» gratis til alle nye medlemmer, sier markedsansvarlig i Albert, Nicolas Rivetto.
Albert passer for barn fra tre-fire og oppover. Appen tilpasser oppgavene etterhvert som man mestrer stadig mer.
Leo og Linus følger spent med når pappa tester ut Albert.
Siden Camilla er såpass glad i å lære bort matte, var det hun først som lastet ned og testet Albert. Deretter fikk guttene appen på sin egen iPad.
– Særlig Linus ble hekta, og han kom til oss og spurte om han kunne «spille» matte! Det var slik det startet, deretter har han bare dundra igjennom.
Nå regner han pluss og minus i hodet som bare det. Aller gjevest synes femåringene det er å få mattepokaler.
– Vi liker best å spille og få premier! Det er gøy når vi klarer oppgavene, sier de.
Pappa Magnar har bakgrunn fra fransk skole og er klar på én ting:
– Jeg setter ingen begrensninger for barna. De utvikler seg forskjellig og har forskjellig interesse for appen, og ulik forståelse av ting. Jeg tenker ikke at «nå må jeg holde igjen, for ellers kjeder de seg på skolen». Hvis det skulle skje, må man jo snakke med læreren så de får flere utfordringer. Eller vi voksne må gi det her hjemme, sier han.
Linus og Leo kan ikke lese ennå, men Albert har løst dette med stemmestyring. Du trykker bare på et lydikon, og oppgaven blir lest høyt for deg.
– De trykker bevisst på knappen hvis det er noe de ikke forstår, sier Magnar.
– Jeg tenker at Albert er et genialt verktøy for å lære bort matte! Alternativet er jo å sitte sammen med dem på gamlemåten og skrive på et ark. Jeg skjønner godt at de synes det er artigere å lære om tall på denne måten, sier han.
Albert gir umiddelbar respons når man har klart en oppgave; noe barna setter pris på.
– Du ser jo gleden og stoltheten når de fullfører noe. «Albert» er det beste fra to verdener – å bruke data og spill til å lære noe du uansett trenger videre i livet, sier Magnar.