Nå er det endelig snart sommerferie, og det er på tide for barn å gjøre det de gjør best – å leke og ha det gøy! Men til tross for de litt latere sommerdagene vil vi ikke at all den kunnskapen som barna har tilegnet seg i skoletiden, skal forsvinne. Vi gir tips om hvordan du enkelt og morsomt holder barna engasjert i læringen, også i sommerferien!
Nå venter flere uker med forhåpentligvis solrike dager med avslapning på stranden, morsomme friluftsaktiviteter og få plikter. Uansett hvor deilig det er å hvile hjernen fra skolen, er kunnskap en ferskvare som vi må holde ved like, så den ikke skal forsvinne. Det er en kjennsgjerning at mange mister en hel måneds skolegang med mattekunnskaper i løpet av sommerferien, og det føles ikke noe bra!* Å kombinere sommeraktiviteter med morsom læring er derfor et smart knep for å være forberedt til skolestart til høsten:
Noen få ganger i uken holder: Hold skolekunnskapene i live ved å spille Albert 10–15 minutter noen ganger hver uke.
Fysisk aktivitet hjelper i læringen! Visste du at konsentrasjonsevnen er høyere i ca. 30 minutter etter en utført aktivitet? Benytt anledningen til å roe ned etter lek med å spille Albert.
Inkluder læring i hverdagssituasjoner: For eksempel kan dere lage mat eller bake noe der dere bruker forskjellige måleenheter.
Finn inspirasjon i øvelsene og spillene i appene! Let etter engelske ord i matbutikken, akkurat som i Bikko City, eller sett opp regnestykker med sneglehus på stranden, som Addi og Matchi.
Bytt om på rollene! La barnet være lærer og gi deg oppgaver, instruksjoner og ros. Kanskje trenger du også å oppfriske multiplikasjonstabellen?
Nå kan dere ha det gøy i sommerferien, samtidig som dere er forberedt og har selvtillit til å ta i mot nye utfordringer når det er på tide å begynne på skolen igjen. La oss ha en morsom og lærerik sommer!
*Roscigno, V. J. och Ainsworth, J. W. (1992) 'Race, cultural capital, and educational resources: Persistent inequalities and achievement returns', Review of Educational Research, 62(1), s. 1-21. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543066003227